Badaktiviteter

Olika badaktiviteter

När man badar i hav, sjö eller pool är själva badandet en aktivitet i sig, men det finns också andra aktiviteter man kan sysselsätta sig med när man badar.

Vattengympa

En sak som är väldigt populär är olika former av vattengympa. Här kan alla vara med oavsett ålder och fysisk form. Vissa använder gympan för viktnedgång, andra för rörlighetsträning. Det är väldigt individuellt.

Simskola

Simskola är en annan aktivitet som försiggår i vatten. Här kan vuxna och barn lära sig simma. Det finns också simskolor där man får lära sig olika simsätt.

Lekar med flytleksaker

Att leka med flytleksaker av olika slag är ett sätt att göra badandet roligare och säkrare. Med en flytleksak kan barnet hålla sig vid vattenytan lättare. Även barn som har lite svårt för vatten kan många gånger lockas att bada när det finns roliga leksaker. Bara för att det finns flytleksaker är det dock ingen ursäkt till att lämna ett barn ensamt vid eller i vattnet.

Dykning

Man kan antingen dyka genom att hålla andan, eller med tuber. I samband med bad är det vanligast att man bara håller andan och så dyker man ner en bit, eller rakt fram. Många barn gillar att plocka upp ringar eller leksaker på botten. Det är dessutom ett bra sätt att träna bort rädsla för att få vatten över huvudet eller i ansiktet. För dykning i sjöar där vattnet kan vara lite grumligt finns det blinkande saker som läggs på botten. De syns bättre än en ring. I samband med dykning är det alltid klokt att ha minst en vuxen ute i vattnet som kan agera om någon stannar under ytan för länge.

När det gäller hopp och dykning från hopptorn och bryggor gäller det alltid att vara försiktig. Man bör alltid gå i först och kontrollera botten. Är vattnet djut nog, eller kan man slå sig? Det förekommer också att personer satt ner vässade pålar i bottnen precis vid hopptorn. De kan orsaka riktigt allvarliga skador om man råkar landa på en sådan.

Livräddning

Livräddning med livboj, förlängda armen och liknande bör alltid tränas på. Både barn och vuxna har nytta av kunskaperna. Man kan också träna på att bogsera en annan person i utomhuspooler, eller på att dyka ner för att dra upp någon som hamnat på bottnen. Många gånger är det klokt att träna livräddning i en simhall eller pool, i alla fall de första gångerna. Att träna på öppet eller lite strömt vatten kan också vara klokt, men då bör man ha en del erfarenhet. Tänk också på att gärna träna klädsim så att man vet hur det är att hamna i vattnet med kläderna på om det någon gång skulle hända. Det kan också bli en rolig badaktivitet för barnen som oftast inte får bada med kläder på sig.